Ar putea vânzările de Chateau Buffalo, vin ce s-a răspândit rapid în magazinele specializate de vinuri, situate pe malurile Senei, să se găsească în coşul de cumpărături al francezilor? Aceasta este una dintre temerile unui grup de comerţ din Bordeaux, se precizează în drvino.com.
Uniunea Europeană are în vedere propunerea de a permite exportul vinurilor americane în Europa folosind denumirea clasică şi deja celebră de „chateau”. În Franţa, pentru a avea înscrisă denumirea de „chateau” pe eticheta înseamnă că vinul trebuie să provină 100% din strugurii crescuţi şi cultivaţi pe domeniul respectiv, comparativ cu SUA, unde strugurii pot fi achiziţionaţi şi din alte podgorii sau de la alţi cultivatori.
Laurent Gapenne, liderul unei organizaţii de comerţ din Bordeaux, care protejează denumirile, precizează faptul că „…este un mare pericol, că noţiunea de chateau va dispărea treptat în Franţa… consumatorul nostru simte deja că sensul iniţial, consacrat de atâţia ani, este pierdut”. Din anul 2005 acordul bilateral, încheiat între S.U.A şi U.E., permite producătorilor de peste ocean să folosească numele „semi-generic” cum ar fi chateau.
Apoi, din anul 2008, UE a interzis importul de vinuri din SUA, ce purtau denumirea de „chateau”. Dar dacă acordul din 2005 se respectă şi este corect aplicat, există un număr de cel puţin 60 de vinuri americane care se încadrează şi care ar putea folosi termenul. Cum ar fi Chateau Buffalo! Sau la Chateau Manzanita! Sună bine? Consumatorii francezi ar putea într-adevăr să creadă, chiar şi din greşeală că aceste vinuri sunt franţuzeşti? N-am crede aşa ceva !
Lasând deoparte cifre şi statistici legate de exporturile în UE (în anul 2010, SUA a exportat vinuri către U.E. în valoare de 441 milioane dolari, mai puţin de 16 milioane de dolari fiind către Franţa), francezii şi nu numai ei nu vor putea fi păcăliţi, indiferent de ce scrie pe etichetă. Garantat !