Duminică, 14 aprilie a.c., am reuşit să participat la o parte din dezbaterile organizate de revista Vinul.ro la forumul dedicat specialiştilor din domeniu. Desfăşurate sub forma unor conferințe, ce au vizat preponderent subiecte legate de vânzarea și promovarea vinului, aspectele prezentate au fost de actualitate și de interes pentru majoritatea celor ce lucrează sau au tangenţă cu industria vinului de la noi. „Vinul potrivit la locul potrivit” a fost prima temă, prezentată de către Rodica Ana Căpăţână. Aș concluziona succint, din ceea ce s-a prezentat, spre ce se va îndrepta piața vinului în viitor. Vor există trei direcţii care vor influenţa covârşitor vânzarea vinului în următorii ani: competiţia – ce va deveni doar un marketing pur, încălzirea globală – care va determina mutarea unor podgorii în zone cu temperaturi mai propice cultivării viţei de vie (spre exemplu încălzirea globală a temperaturii cu 1 grad Celsius, va determina mutarea mai spre poli cu 160 km a podgoriilor) și dezvoltarea geneticii (ce va determina obţinerea unor clone de struguri ce vor avea aceleaşi proprietăţi/caracteristici dar vor putea fi plantate şi în alte zone geografice care în momentul de faţă nu sunt reprezentative pentru industria vinului).
Accentul se va pune pe consumul din ţările ce vor forma New new world, respectiv ţări precum Brazilia, China, India, Europa de est, Maroc, Liban, Turcia, fiind vorba de un model nou, unde conceptele religioase ce guvernează unele societăți tradiționale se vor adapta, se vor schimba şi vor accepta treptat consumul de vin (numai dacă de gândim la ţări precum India sau ţările arabe). Afacerile cu vin vor deveni afaceri pe termen lung (întinse pe mai multe generaţii), iar șansele României, în viitorul context şi concept New new world se pare că vor fi destul de mari.
Următoarea conferinţă a fost ţinută de reputatul oenolog Liviu Grigorică, cel care a dezbătut pe seama conceptului „Despre mândrie şi prejudecată pe piaţa vinului românesc”, prezentând şi punctând, comparativ, de unde s-a plecat într-o afacere cu vin, cât de simple şi de succes sunt mesajele de promovare ale unor vinuri străine (comparativ cu unele de pe piaţa autohtonă) precum şi alte aspecte legate de utilizarea eficientă a marketingului în promovarea vinurilor.
O apariţie plăcută a fost cea a lui Nicolai Tand, cel care deţine restaurantul cu specific franţuzesc La Cantine de Nicolai şi care a discutat despre „Asocierea vinului cu mâncarea”, în baza experienţei sale acumulate în Franţa, într-un local select, unde vinul şi preparatele culinare sunt ingredientele ce rasfaţă cu adevărat simţurile. Și-a dorit să transpună acest concept și-n România și se pare că se află pe drumul cel bun. I-a urmat la microfon Cristi Pitulice, importator de vinuri și owner al site-ului vinland.ro, care şi-a prezentat proiectele sale legate de Drumul Viilor (o continuare a mai vechiului proiect Drumul Vinului, dar într-un formulă modernă și mai bine organizată), un concept turistic ce se doreşte promovat, respectiv enoturismul, aceasta fiind o oportunitate excelentă de promovare a cramelor din zona Dealu Mare.
Cătălin Păduraru a continuat cu un subiect interesant şi incitant: De ce să scrii despre vin? Numai pentru evidenţierea vinurilor ca reper sau informarea iubitorilor de vin? Faptul că trebuie ţinut cont de un oarecare subiectivism al celui care scrie despre vin, frecvenţa, aria de răspândire a informaţiilor/articolelor sale, persoanele interesate să-l citească constant, orizontul său cultural, capacitatea sa de sinteză, diagnoză, predicţie – ce ar trebui să stea la baza scrierilor despre vin, chiar o oarecare experienţă care să-i asigure o anumită autoritate pentru a putea scrie despre un vin. Faptul că ar fi absolut necesar un cod etic, chiar impus, în comunicarea despre vin, ar veni în spijinul unor aprecieri cât mai obiective, reale. Din păcate se observă o diluare a mesajului, ce migrează de la elitist spre genul popular. Interesant conceptul despre care a discutat Cătălin Păduraru, acela al supremaţiei cărţii de vin editată de supermarket-uri, ce va conţine absolut toate informaţiile necesare despre vinuri. În acel moment se pare că vom vorbi la domeniul trecutului despre scriitorul de vin sau chiar blogger-ul de vin. Rămâne să vedem dacă viitorul va confirma aceste predicţii.
O apariţie inedită la acest forum a fost prezenţa a doi bloggeri de vin, în calitate de vorbitori. Este vorba de Nicuşor Cazan (cazancuvin.ro) şi Cosmin Grozea (fromgrapestowine.wordpress.com) ce au discutat despre tema – Cine sunt bloggerii şi ce vor ei? Aceştia şi-au prezentat platformele lor online, proiectele actuale cât şi pe cele de viitor. Ce este de apreciat la aceşti doi pasionaţi de vin este faptul că dincolo de entuziasmul lor pentru vin, încearcă să împărtăşească şi altora gustul pentru vinul bun prin diverse evenimente tematice (degustări) şi organizarea unor excursii (tur la crame) în zona Drăgăşanilor, în trendul eco care a prins bine şi la noi – respectiv pe biciclete. Lucru absolut de lăudat, faptul că cei doi încearcă să facă ceva (nu numai să critice), să îmbine pasiunea, cunoştinţele acumulate, cu dorinţa lor de a împărtăşi şi celorlalţi câte ceva despre vinuri şi nu numai.
Spre final, au fost prezentate vinurile importate de către Nelsland precum şi degustarea unor vinuri italiene: Virna Barolo, Bredasole Franciacorta, La Marca, Cantine di Tufo). Un eveniment reuşit, ce încearcă periodic (bianual) să coaguleze actorii importanţi din piaţa vinului românesc, într-un format ce s-a conturat deja şi care nu poate fi decât benefic şi de bun augur. În pauze am avut ocazia să degust câteva vinuri interesante, voi menționa doar două dintre ele. Și aici mă refer la o Fetească Regală 2012 / de la Villa Vinea și un Sauvignon Blanc 2012 / de la F’Autor (R.Moldova).