Chateau Lafite Rothschild a dispus ca toate sticlele îmbuteliate cu preţiosul său vin, începând cu producţia anului 2009, să fie utilate cu sistemul Prooftag (un sistem antifraudă la sigilii).
Prooftag este un sigiliu capsulat, cu un cod format din 13 cifre, criptate sub forma unor bule (vreo legătură cu şampania?), ce va ajuta la autentificarea individuală a sticlelor.
Carruades de Lafite, va utiliza acelaşi sistem până la producţia anului 2010, similar cu sticlele vintage îmbuteliate anterior.
Problema fraudei este acută în special în China, ţară în care guvernul este ce în ce mai activ în lupta împotriva falsurilor, atât pentru protecţia sănătăţii publice cât mai ales din motive fiscale. Iată aici, un scurt filmuleţ cu prezentarea sistemului Prooftag.
Consumatorii chinezi au o şansa de 1 la 2 ( adică una din două sticle!), de a cumpăra o sticlă falsă a celebrului producător francez Lafite, precizează James de Roany, consilier în Guvernul Francez pe problema exportului de vinuri şi băuturi spirtoase.
Sistemul Prooftag a fost acreditat şi de către autorităţile chineze în urmă cu 18 luni, iar potrivit relatărilor unor specialişti din domeniu, este utilizat şi de unele agenţii guvernamentale pentru livrarea de documente confidențiale.
Directorul de marketing al Prooftag, Franck Bourrières, a precizat pentru Decanter.com: „nimeni nu ştie dimensiunea exactă a problemei cu vinurile falsificate. Dar noi ştim că există această problemă. Acesta este un semnal bun venit de la Lafite, mai ales pentru că în modul acesta vom sprijini comercianţii si consumatorii finali să nu fie păcăliţi”.
În zona Bordeaux, Chateau Ausone, Chateau Margaux, Chateau Latour utilizează deja sistemul. Alte domenii cunoscute la nivel mondial, inclusiv Palmer şi Smith Haut Lafitte, Chateau Montelena în California, Conte de Domaine Lafon şi Domaine Ponsot în Burgundia și Rhone, sunt gata să-l implementeze.
Dificultatea a constat în găsirea unui sistem care să funcţioneze. Cognac a devenit primul produs internaţional, recunoscut oficial în China în anul 2010, cu un sistem antifraudă de identificare şi sigilare a sticlelor.
„Aşa cum bine ştim, nu există un sistem infailibil, dar cele mai bune variante, inclusiv de utilizare a geo-locaţiei, sunt în măsură să urmărească autenticitatea fiecărei sticle şi crează posibilitatea de a integra sistemul cu un smartphone, lucru facil şi foarte rapid de verificat de către potenţialii cumpărători ai vinurilor de marcă”, completează James de Roany.
[imagini: lafite.com]