Valoarea exporturilor de vinuri şi băuturi spirtoase, în anul 2011, a depăşit bariera celor 10 miliarde de euro, ca valoare a cifrei de afaceri. O creştere ce rămâne semnificativă pentru exporturile de vinuri din zonele Bordeaux, Champagne, Cognac şi, într-o măsură mai mică, Burgundia. Anul 2012 se preconizează a fi un an normal, cu performanțe similare celor obţinute în anul 2011.
Creşterea cifrei de afaceri, cu 1 miliard de euro pentru perioada 2010 – 2011, la un total al cifrei de afaceri de 10,5 miliarde de euro, situează exporturile de vinuri şi băuturi spirtoase, pentru prima dată în istorie, peste bariera de 10 miliarde de euro, anunţă cu mândrie Louis-Fabrice Latour, Preşedintele Federaţiei Exportatorilor de Vinuri şi Băuturi Spirtoase (CFTs), la prezentarea bilanțului pe anul trecut.
Creştere cu 10,5% ale exporturilor “all-time”, înregistrată pentru anul 2007, a fost depăşită. Creşterea exporturilor oferă un echilibru binevenit excedentului comercial, iar bilanțul schimburilor, situat la 8,6 miliarde EUR, promovează sectorul vinurilor şi băuturilor spirtoase în economia Franţei pe locul al doilea, după industria Aeronautică, ca valoare a exporturilor. “Sectorul nostru este unul dintre cele mai avansate”, insistă Louis – Fabrice Latour.
Această cifră excelentă ar trebui să permită Franţei să păstreze primul loc în lume ca pentru exportul de vinuri şi băuturi spirtoase. În volume, performanţa rămâne la o valoare estimată de + 2,4% faţă de anul 2010.
Tendinţa spre vinuri premium şi creşterea cererii pentru acestea a reprezentat o cotă de piață importantă, către destinaţii tradiţionale, fără a atinge însă valoarea din anul 2007, confirmă CFTs. “Este tendinţa spre premium a vinurilor noastre, suntem aici pentru a crea valoare. Dar suntem conştienţi de faptul că vânzarea unor volume mari este de asemenea importantă, cu o luptă la nivelul de nişă al vinurilor, în special cu competitorii noştri la export, pentru a ne menţine cota de piaţă”. Companiile franceze recunosc, în principal, dificultăţile avute cu volumul mare de vinuri desfăcute pe pieţele tradiţionale din Germania şi Marea Britanie. În ciuda acestui fapt, Europa rămâne prima piaţă pentru vinurile (în primul rând) şi băuturi spirtoase franceze, cu o cotă de piaţă de peste 4 miliarde Euro (o creştere relativă de numai + 3%). Creşterea exporturilor este într-adevăr mai mare pe două dintre pieţele majore ale producătorii francezi: Asia (China, Hong Kong, Japonia, Singapore și Taiwan) – în principal pentru vinurile Bordeaux şi produsele Cognac, şi America de Nord (Statele Unite ale Americii și Canada) – o zonă strategică pentru toate produsele.
Alte veşti bune pentru exporturile anului 2011 este că aceste creşteri ale exporturilor au avut loc pentru aproape toate regiunile (cu câteva excepţii: AOC du Val de Loire şi vinurile IGP), a anunţat CFTs.
Aproape 70% dintre exporturi provin din cele patru mari regiuni clasice: Champagne, Cognac, Bordeaux și într-o măsură mai mică Burgundia. Celelate regiuni îşi împart restul de 30% din acest “tort”. Prin comparaţie, dacă ne este permisă o astfel de comparaţie, să ne gândim doar la faptul că valoarea de 10,5 miliarde Euro, cât reprezintă exporturile de vinuri şi băuturi spirtoase din Franţa, valorează aproximativ 9% din PIB-ul României al anului 2011.