După doi ani dezastruoşi, 2008 şi 2009, sectorul de vinuri din regiunea Bordeaux îşi revine spectaculos în 2011. Şi asta, bineînţeles, mulţumită exporturilor.
Consiliul Interprofesional al Vinurilor de Bordeaux (CIVB) prognozează că, anii ce vor urma vor fi cel puţin la fel de buni, din punct de vedere al vânzărilor şi mai ales al exporturilor. Anul trecut, la întâlnirea anuală a presei internaţionale de specialitate, ce a avut loc la Paris, Georges Haushalter – Preşedintele CIVB şi Laurent Gapenne – Vicepreşedinte, au prezentat cifrele destul de sumbre ale anilor precedenţi. Spre sfârșitul anului 2010 vinurile de Bordeaux au recuperat numai jumătate din valoarea pierdută în anii 2008 şi 2009 (-20%).
Supraviețuirea multor domenii şi ferme viticole a fost dificilă şi alimentată de îngrijorările ce au sporit temerile falimentului când Japonia, al VI-lea importator ca volum, a fost afectată de explozia centralei nucleare de la Fukushima, după devastatorul tsunami.
Un Plan eficient de marketing a fost lansat pentru 2011. Vinurile exportate din regiunea Bordeaux, cu o cifră de afaceri de 3,9 miliarde €, au atins în 2011 un nou record, exporturile crescând cu 37%. Piața a crescut progresiv în volum de la 22% la 30% din valoarea totală a exporturilor de vinuri din Franţa, în momentul când piaţa franceză a continuat să stagneze (fiind într-o uşoară scădere). Cu 1.97miliarde €, valoarea vânzărilor la export, Bordeaux este acum la concurenţă cu producătorii din regiunile Champagne şi Cognac. Această creștere globală de 16% în valoare şi 8% volum, faţă de anul 2010, într-un context încă dificil, a subliniat relevanța planului iniţiat în Bordeaux, în anul 2009 de către CIVB.
Mulţumim China! Asta spun majoritatea producătorilor din Bordeaux !
Pentru a reechilibra cererea şi oferta, planul a recomandat, printre altele, „o întoarcere la pragmatism”, prin încurajarea producției de vinuri fără indicație geografică. Evident, a fost recepţionat ca atare acest mesaj. Când producătorii din zona Bordeaux au produs mai mult, an după an, ajungând la 100.000 de hectolitri de vin AOC în 2010 (dintr-o producţie totală de 5,45 milioane hectolitri), crescând producţia în anul 2011 la 429.000 hectolitri. Cu 329.000 hectolitri mai mult numai într-un an! Planul a stabilit încă din 2009 un preţ mediu de vânzare de 1000 € per hectolitru.
Strategia comercială s-a concentrat în special şi pe promovarea vinurilor din zona Bordeaux, într-o plajă de preţuri cu valori între 5 și 20 euro sticla, exporturile axându-se pe șapte ţări (cu prioritate): China, Germania, Belgia, Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Japonia și Hong Kong, fiind în final un real succes.
Desigur, intrarea pe piața chineză a fost reprezentativă şi promite în continuare. Exporturile în China au crescut între anii 2010 şi 2011 cu 91% în volum iar ca valoare cu 103%! „Faptul că investitorii chinezi au achiziţionat proprietăţi în zona Bordeaux – 20 la număr la această dată – ne indică faptul că mergem în direcţia cea bună. În cele din urmă ei vor fi ambasadori noştri cei mai buni”, a menţionat Georges Haushalter. Departe de aceste strategii, CIVB este în căutarea de soluţii pentru a preveni extinderea zonelor urbane, mai ales în zonele cu tradiţie în cultivarea viţei de vie. Statistica ultimilor ani arată îngrijorător. Aproximativ 1000 de hectare de terenuri agricole dispar în fiecare an în zona Gironde, spre exemplu.
Gestionarea raţională a spaţiul rural, modernizarea, renovarea domeniilor cu potenţial şi descentralizarea, reprezintă alte priorităţi ale CIVB.