În timpul “vieţii” la sticlă, aroma vinului se schimbă uneori dramatic, ca urmare a procesului de îmbătrânire. Datorită complexităţii acestui fenomen, una dintre provocările principale din industria modernă a vinului este să poată oferi consumatorilor vinuri cu arome corecte şi plăcute. Este bine cunoscut faptul că oxigenul joacă un rol important în îmbătrânirea vinului la sticlă.
Deşi este general acceptată că maturarea vinului trebuie să aibă loc fără a expuneri excesive la oxigen, există riscul pentru toate vinurile să dezvolte unele mirosuri, dacă condițiile devin prea reductive, adesea observându-se acest lucru la vinurile cu sisteme de închidere filetate.
Cercetările privind efectele închiderii cât mai perfecte a compoziției preţioase din sticlă, au arătat în mod clar faptul că selecţia şi dopuirea, cu un minim de oxigen, necesar ratei de transfer, pun în mare dificultate vinificatorii, mai ales în eforturile lor de a rezolva problemele de reducere a ratei de transfer și de oxidare a vinului.
Mai recent, ideea că ambalajul vinului, inclusiv sistemul de închidere, nu reprezintă doar un recipient inert, ci o componentă activă a procesului de vinificație, a început să se dezvolte şi să-i fie dedicată atenţia cuvenită. Cu toate acestea, întrebarea cea mai arzătoare a rămas fără răspuns, consumatorii fiind oare în măsură să perceapă orice diferență creată de diferitele tipuri de închidere ale sticlelor de vin, și, dacă da, care sunt totuşi preferinţee lor?
S-au făcut şi numeroase studii în acest sens, într-unul dintre aceste studii, consumatorilor (102 în total), le-au fost prezentate vinurile într-o serie de degustări în orb, caz în care nu a fost dată nicio informaţie cu privire la tipul de închidere utilizat pentru eşantioanele prezentate spre degustare. Vinurile au fost selectate pe baza diferenţelor avute în rata de transfer a oxigenului. În urma degustării, ei au fost rugaţi să-şi exprime o preferinţă privind calităţile aromatice şi gustative ale vinurilor.
Rezultatele obținute arată în mod clar că, după o perioadă de învechire de doi ani, consumatorii sunt în măsură să facă distincția între vinuri mai în vârstă şi vinuri tinere, inclusiv sub aspectul diferitor feluri de închidere utilizate, iar preferinţele lor le sunt afectate de caracteristicile senzoriale, legate la rândul lor de utilizarea tipurilor de închidere diferite. Datorită faptului că, în momentul degustării, consumatorii nu au ştiut care proba a fost doar baricată şi care a fost baricată şi ulterior ţinută şi-n sticlă, bineînţeles cu diferite tipuri de închidere (dop de plută, dop sintetic, dop filetat, cu oxigen, fără oxigen în sticlă), aceste rezultate arată clar că modificările chimice care sunt induse prin utilizarea diferitelor feluri de închidere şi dopuire, au potenţialul de a influenţa preferințele consumatorului.
Interesant, nu toţi consumatorii au răspuns în acelaşi fel, şi, în baza răspunsurilor, a fost posibilă identificarea a trei grupe diferite, favorizând stiluri de dopuire diferite şi vinuri diferite. În acest sens, rezultatele studiului sugerează că, din punctul de vedere al caracteristicilor senzoriale, care sunt determinate de tipurile de închidere utilizate, nu este un singur tip care să răspundă în mod constant preferințelor consumatorilor, indicând că există segmente de consumatori, care, fiind atraşi de un anumit vin, au tendinţa de a alege direct, faţă de profilul de vin prezentat.
Studiul arată, prin urmare, că utilizând închideri diferite pentru sticlele de vin, este posibilă generarea unor profiluri senzoriale, perceptive, atractive, care sunt caracteristice pentru tipuri specifice de consumatori. Fundalul personal, educaţia, condiţiile sociale şi alţi factori de mediu joacă un rol important în modelarea preferinţelor consumatorilor.
Cu toate acestea, este clar că alegerea tipului de închidere pentru sticlele de vin joacă un rol cheie în realizarea şi cultivarea anumitor caracteristici senzoriale, ce sunt importante pentru consumatorul final.
Prin urmare, alegerea unui anumit tip de închidere pentru sticlele de vin, ţine, dacă vreţi, de diferitele tipuri de marketing utilizate.
De asemenea, acest lucru reprezintă un pas suplimentar în procesul de livrare a vinurilor, ce pot satisface cerinţele consumatorului faţă de modul de păstrare şi îmbuteliere.