Meţionam zilele trecute, într-un articol publicat aici, faptul că şi producătorii români de vinuri au început să folosească oportunitatea oferită de Facebook, anume aceea de a-şi crea un magazin propriu online, unde să se regăsească produsele (vinurile) comercializate. Ne refeream la producătorul Budureasca. Imediat au şi apărut persoane care se arată puţin intrigate de cele menţionate, de faptul că am popularizat şi am îndrăznit să scriem despre aceste lucruri considerate oarecum tabu. De ce să spunem lucrurilor pe nume ? De ce să afle şi alţii? Nu, nu, trebuie să ştim numai noi! Greşit ! Totuşi, ce se vor face oare proprietarii de magazine de vinuri (unii, bineînţeles nu toţi)? Vor da cumva faliment, dacă producătorul îşi comercializează vinurile la aceleaşi preţuri pe o platformă socială cum este Facebook?
Şi să nu uităm un lucru, majoritatea celor care au un magazin de vinuri, se regăsesc şi-n online cu site-uri specializate în comerţul vinurilor pe internet. Atunci de unde această bruscă şi lamentabilă îngrijorare? Din contră, vor trebui să inoveze, să muncească mai mult, să dezvolte, să creeze evenimente asociate vinului, să depună eforturi susţinute, nu să stea decât să aştepte să-i treacă pragul clientul și să-i cumpere sticla de vin. Vor trebui să muncească pentru fiecare sticlă de vin! Dar cu lucrul e mai greu la noi şi în general cu munca. Ne mulţumim să comandăm vinurile, le primim de la producător/distribuitor, avem discounturi, pinem un adaos, le listăm pe raft şi gata. Cam puţin efort.
Dacă ne gândim la faptul că în prezent Facebook store funcţionează mai mult ca o alternativă la vânzarea prin intermediul site-ului propriu de e-commerce, un magazin online pe Facebook s-ar putea să fie totuşi soluţia pe termen lung pentru comerţul electronic şi nu numai. Social media devine un alt mediu, se transformă, nu mai regăsim acel internet clasic de acum câţiva ani. Un business, care acum are magazin, ar trebui să ia în serios opţiunea de a transpune şi-n mediul online magazinul şi produsele comercializate în spaţiul comercial propriu, să-şi propună să încerce deja şi F-commerce-ul.
De ce? Este foarte simplu, dacă ne gândim la cei aproape 6 milioane de utilizatori români, la grupurile de pe Facebook (aici e altă poveste de care ne vom ocupa într-un material viitor), pentru că pare aproape sinucigaş din punct de vedere al marketingului să nu fi prezent, chiar dacă nu ai vânzări cine ştie ce. Eşti acolo, ştie lumea de tine, îşi aduc aminte de tine, te recomandă.
Asta pentru că platforma Facebook este un mediu social, prietenos, unde, dacă analizăm puţin la rece, interacţiunile utilizatorilor sunt întreptate în special către loisir, distracţie, relaxare, amuzament, spaţiu personal, relaţiile cu prietenii, noutăţi, călătorii etc. Iar la capitolul noutăţi pot fi strecurate discret diverse advertoriale despre vin, vinuri, evenimente, degustări, magazin online pe Facebook, căci de la el am început discuţia. Dacă ne gândim la faptul că există produse comerciale care pot stimula şi îmbunătăţii aceste relaţii, iar aici vinul poate fi un vector important, subiectul vin fiind discutat în diversele grupuri sociale (nu numai în cele dedicate vinului) sau alături de alte produse cum sunt cele gastronomice, pe seama cărora se nasc diverse controverse, dispute, comentarii, glume, rezultă, simplu şi obiectiv, un singur lucru: despre produsul/produsele respective se va vorbi și atunci se vor vinde mai bine cu ajutorul Facebook. Produsele cuminţi, anoste, terne, gri, fără o poveste se vor vinde mai greu sau deloc, la fel ca și cele mai puţin promovate. Cel puţin în acest moment sunt perspective clare ce întrevăd în viitorul nu foarte îndepărtat momentul când vom folosi Facebook ca şi mediu principal de acces la Internet. Iar atunci acest lucru nu poate decât să ne convingă, încă o dată dacă mai era nevoie, de faptul că şi gama produselor vandabile se va extinde, va deveni la fel de mare cum este în prezent pe internet-ul nesocial.
În prezent nu se pune problema ca iniţiatorii magazinelor online pe Facebook să realizeze vânzări record sau să iasă din tiparele planificate/prognozate. Însă (momentan) vor contribui decisiv la vânzările produselor respective aflate exact în spaţiile comerciale deținute, fie că sunt marketuri, supermarketuri, hipermarketuri sau magazine specializate de vin, pentru că de aici a pornit şi ideea acestui articol. Cum spune o veche expresie, ştiută prea bine de către toţi comercianţii, „trebuie să fii prezent peste tot unde este prezent potenţialul tău client”. Aşadar, eventualele temeri nu ar trebui să apară şi chiar nu ar trebui să se lamenteze nimeni, din contră, pentru promovarea vinurilor româneşti de calitate încurajăm ca toţi producătorii, pe fagina lor oficială de Facebook să deţină această aplicaţie. Până la urmă dacă unii vor să vândă doar memorii şi nu vinuri este problema lor. Vor rămâne în memoria noastră. Pentru totdeauna.