Oamenii au fost interesaţi de personalitatea lor iar modul de exprimare şi lexicul oferă posibilitatea de a observa indicii serioase despre caracterul lor. Tal Yarkoni, psiholog, doctor în neuroștiințe la Universitatea Colorado din Boulder, S.U.A., a urmărit într-un studiu, pentru o lungă perioadă de timp, ce anume relevă despre noi înșine cuvintele pe care le scriem. Lucrarea sa aduce în prim plan chiar o concluzie importantă, care întărește convingerea că oamenii își pot menţine personalităţi distincte offline şi online. Mai multe studii anterioare au identificat o legătură între limbajul utilizat în cadrul comunicării şi tipul de personalitate. În timp ce abordările în cadrul acestor studii au variat, ele având mai multe limitări, studiind limbajul utilizat de o mare varietate de bloggeri, Yarkoni a surmontat aceste limitări.
„Oamenii au fost interesati de personalitate și de limbaj de foarte multa vreme, dar este foarte dificil să gasesti pe cineva care să se așeze la o masă și să îți scrie 100.000 de cuvinte. Faptul că bloggeri scriu o mulțime de articole, adeseori de-a lungul unor mari perioade de timp, ne-a ajuta mult în studiul nostru”. Datele colectate de Yarkoni arată că, în medie, fiecare dintre bloggeri (aproape 700 câți au fost incluși în studiu) au furnizat peste 115.000 de cuvinte de text, reprezentând mai mult de un roman, ca valoare de material mult peste ceea ce au cuantificat studiile anterioare. De exemplu, există anumite cuvinte pe care oameni cu personalități diferite au tendinţa de a le folosi mai mult? Studiile anterioare au arătat, într-adevăr, că au fost în stare să cuantifice categorii largi, formate din mai multe cuvinte utilizate.
De exemplu, Yarkoni a fost capabil să determine că personalitățile nevrotice tind să folosească frecvent cuvinte cu specific negativ, adjective precum”oribil”, „mai rău” , precum și faptul că aceștia folosesc frecvent cuvintele cu conotații negative în general. Pentru a obţine un număr cât mai mare de respondenți, Yarkoni a identificat potenţialii participanţi la studiu folosind motorul de căutare Google, iar prin e-mail bloggeri au răspuns favorabil, într-un procent de 14% (din 5000 de solicitări, aproape 700 de bloggeri au fost de acord și au făcut obiectul studiului).
Trăsăturile de personalitate conturate sunt cinci la număr, după cum urmează: deschiderea, conștiinciozitatea (sau calitatea de a acționa în acord cu propria conștiință), extrovertirea, agreabilitatea și neuroticismul (tendința pregnantă de a trece prin stări emoționale negative). Studii anterioare au arătat că aceste cinci trăsături influenţează comportamentul oamenilor în multe moduri. De exemplu, cei foarte conștiincioși tind să fie sănătoși, trăiesc mai mult şi au șanse mai mari de a atinge succesul în cariera lor.
În topul celor cinci cuvinte folosite de fiecare dintre cele cinci mari trăsături regăsim: pentru cei care prezintă accente preponderente de neuroticism, primele cinci au fost – „îngrozitor”, „deşi”, „leneş”, „mai rău” şi „deprimant”. Pentru cei extrovertiți, în top 5 cuvinte avem – „bar”, altul/alta/alții/altele „, „băuturi”, „restaurant” , „dans”. Pentru cei care prezintă personalitate deschisă, primele cinci au fost – „populare”, „om”, „de”, „poet” şi „artă”. Persoanele cu personalități agreabile : ” minunat”, împreună”, „vizită”, „dimineața” „primăvara”. Pentru oameni ghidati de conștiință – „terminat/finalizat/completat”, „aventură/experiență „, „prost/idiot/netot”, „plictisitor/plictisitoare”, „aventuri/experiențe „.
Analizele lui Yarkoni au scos la iveală și unele corelații neașteptate, ce par a contrazice la prima vedere studiile anterioare. Oamenii agreabili folosesc de multe ori cuvinte cu conotații sexuale, lucru opus opiniei curente care stabilește că persoanele agreabile evită să facă lucruri ce ar putea sa îi ofenseze pe ceilalți , cum ar fi utilizarea unui limbaj colorat cu termeni sexuali. Dar, așa cum s-a dovedit ulterior, „cuvintele sexuale” sunt integrate în unele expresii verbale ce au darul de a reflecta fie afecțiunea, fie sexul, iar oamenii agreabili au obișnuința de a alege expresiile din prima categorie.
Yarkoni a semnalat în acest studiu faptul că relațiile dintre personalitate și limbaj trebuie explorate pe mai multe niveluri, mai în profunzime. Studiile anterioare, care s-au bazat exclusiv pe trăsăturile de personalite Big Five, în unele categorii largi lipsind cuvântul, pot fi vădit limitate din cauza lipsei unor informații critice. „Este vorba de fapt despre o mulţime de informaţii pe care le puteţi obţine on-line.Vă puteţi uita la ce moment al zilei oamenii postează pe Blogurile lor; vă puteţi uita la cât de multe conexiuni on-line au. Se pare că există o relaţie între extroversiunea şi numărul de prieteni online, chiar şi în cazurile în care ei sunt oameni ce nu vă știu din off-line. Se poate în mod rezonabil anticipa și observa, spre exemplu, cum un extrovertit se bazează pe numărul de conexiuni on-line pe care și le–a format”.
În același timp, studiul lui Yarkoni dovedește că oamenii, contrar opiniei comune, nu se prezintă pe ei înșiși într-un mod idealizat atunci când sunt online, ci își mențin identitățile reale, rămânand la fel cum se văd ei sau cum sunt văzuți/percepuți de către ceilalți în societate. Yarkoni subliniază că această suprapunere între sinele nostru offline şi online nu ar trebui să fie prea surprinzătoare: ” dacă ești sociabil și îți place să îi cauți pe oameni atunci când ești offline, probabil că vei face același lucru și online … Dacă te plângi într-una atunci când ești offline în preajma prietenilor, probabil că te vei plânge despre lucruri asemănătoare în cazurile când ești online. Personalitățile noastre nu se schimbă în mod dramatic doar pentru că am deschis calculatoarele pe internet„.
Iar acum la final, cu siguranță, vă veți întreba ce legătură au aceste câteva trăsături caracterilale sau de personalitate, descrise în studiul meționat mai sus, cu vinurile? Firește că au. Iar concluzia clară, ce se desprinde dincolo de studiile și rațiunile științifice ale acestui studiu, este una singură: merită să ne aplecăm mai cu atenție asupra personalităților bloggerilor spre a-i înțelege. Ori pentru a vedea de fapt ce se ascunde dincolo de o simplă mască sau pur și simplu de a observa de ce există unele atitudini mai expandate, posibil doar de dragul unor comenzi? Ce comenzi? Cum ce comenzi? De vinuri, bineînțeles. Credeați cumva altceva? Mai ales că bloggul este un spațiul personal care te definește. Și atunci zic să ne adunăm puțin. Și să scriem despre vinuri. Despre cele care merită scris ceva! Sursa: artsandsciences.colorado.edu / Credit foto: news-service.stanford.edu; wine-zag.com & endalldisease.com