Marian Timofti, presedinte al Organizatiei Somelierilor din Romania 2011 si somelier profesionist cu o experienta de 19 ani in domeniu, va intampina producatorii de vin si vizitatorii Festivalului PROVINO – Vin, Arta, Gastronomie de la Cluj-Napoca. O personalitate recunoscuta prin activitatea desfasurata, acesta saluta initiativa organizatorilor festivalului de a propaga cultura vinului si indeamna clujenii sa cunoasca vinuri adevarate.
Reporter: Cum vedeti dumneavoastra importanta organizarii unui festival de vin in Transilvania, in Cluj-Napoca?
Marian Timofti: Cluj-Napoca, unul dintre cele mai importante orase din Transilvania, un oras de “tranzit” pentru turistii care vin sau pleaca din Romania, este un oras in care industria ospitalitatii nu poate avea decat de castigat de pe urma unui festival ca PROVINO. Cred ca cei din Cluj vor fi foarte receptivi si se vor implica in sustinerea acestei manifestari de promovare si educare eno-gastronomica a cetatenilor.
La Cluj, cu ocazia altor manifastari din domeniu, ma refer aici la Campionatul de gatiti in aer liber, am intalnit oameni cu care mi-a facut o deosebita placere sa colaborez, datorita educatiei lor, a spiritului de ospitalitate foarte dezvoltat. Cei care-si aduc aminte de degustarea cu peste 80 de persoane pot confirma ca a fost o adevarata reusita doar datorita lor, participantilor, in proportie de 75%, si doar 25% putem afirma ca a revenit somelierilor care au organizat-o. Clujul este un oras care are nevoie de o asemenea manifestare, ce poate aduce o schimbare in consumul de vin de calitate, si de stimulare a interesului celor din industria ospitalitatii pentru oferta pe care o va pune la dispozitia clientilor.
Reporter: Care va fi implicarea OSR in cadrul Festivalului?
Marian Timofti: Ca Organizatie de somelieri, pot spune ca ma pot bizui pe sprijinul comunitatii din Cluj, colegi foarte activi in toate evenimentele la care i-am solicitat. Cum bine stiti, au participat si la PROVINO din Iasi. Cred ca vom avea rezultate foarte bune si la Cluj, daca vom promova aceasta Scoala a Vinului. Mai sper sa gasim fondurile necesare organizarii unui concurs de somelarie – faza Transilvania – care sa fie parte integranta a evenimentului national, cu finalizare la Bucuresti, dupa efectuarea celorlalte faze zonale: Moldova si Muntenia.
Ne dorim un concurs la care sa poata participa toti somelierii din Romania, indiferent de asociatia din care fac parte. Experienta pe care o vom castiga, participand la acest concurs, este benefica tuturor somelierilor cu mai multa sau mai putina vechime in breasla. Vom incerca sa ne implicam activ, in toate etapele de desfasurare a acestui festival al vinului, deoarece scopul este comun: promovarea produselor de calitate, indrumarea consumatorilor la un consum moderat, adecvat si de calitate.
Reporter: Care este specificul pietei de consum de vin din Transilvania comparativ cu celelalte regiuni?
Marian Timofti: Am avut ocazia sa intalnesc la Cluj amatori de vinuri de calitate, oameni care “cocheteaza” la propriu cu producatorii ce au vinuri din gama HoReCa, dar si cu vinotecile care prezinta o gama mai variata – importuri, game premium, editii limitate, sau chiar unice, etc.
Sigur ca, in comparatie cu alte regiuni, consumul de vin nu este foarte ridicat, dar nici nu lasa de dorit. La Cluj se consuma CALITATEA. Cu cat vor avea loc mai multe manifestari in care vom reusi sa demonstram oamenilor efectele benefice ale unui consum moderat de vin, sa le punem la dispozitie vinuri de calitate si sa incercam sa dialogam pe aceasta tema foarte controversata – vinul, cu atat vom reusi sa starnim si mai mult interesul consumatorului.
Reporter: Un mesaj pentru vizitatorii Festivalului PROVINO?
Marian Timofti: Un mesaj pentru vizitatori? Nu e greu de adresat un mesaj clujenilor, care, asa cum va spuneam, sunt dornici de noutati, sunt primitori si buni cunoscatori ai produselor de calitate: Veniti la PROVINO CLUJ-NAPOCA! Vizitati standurile producatorilor, unde somelierii isi vor demonstra calitatile de povestitori si de cunoscatori ai vinului, inscrieti-va la Scoala Vinului, unde va vom delecta cu arta servirii, degustarii si asocierii vinului cu mancarea.
Pentru toti cei ce vor avea de facut sugestii sau reclamatii dupa festival, vom avea pe pagina de Facebook a OSR 2011 intrebarile: Cum vi s-a parut acest festival? Ce impresie v-au creat somelierii? Va vom sta la dispozitie si vom raspunde intrebarilor dumneavoastra si la e-mail: office@osr2011.ro. Si nu uitati: pentru a transmite sugestiile si propunerile dvs, trebuie sa ne vizitati la PROVINO CLUJ-NAPOCA. Va asteptam!
Reporter: Dar un mesaj pentru producatorii de vin?
Marian Timofti: Cu aceasta intrebare atingeti o latura foarte sensibila a acestei industrii: producatorul. Noi, somelierii, le multumim celor care vor participa, celor care au sustinut si sustin in continuare aceste manifestari. Ei sunt cei care ne ajuta la educarea consumatorilor si la implementarea calitatii in HoReCa. Ei sunt cei care pun umarul, alaturi de organizatori, somelieri, promotori, reviste de specialitate, etc la ridicarea nivelului unui consum de calitate, a unui consum constient, responsabil si corect al vinului.
Celor care, in general, nu participa, sau care participa doar la manifestarile din capitala, nu putem decat sa le uram mult succes in activitate, sa-i asiguram ca vom acorda aceeasi atentie produselor lor, despre care stim ca au o calitate foarte buna, dar nu le vom putea raspunde la intrebarea: “De ce vinurile mele nu sunt solicitate in cutare sau cutare regiune? Iar atunci cand sunt solicitate, de ce nu sunt apreciate la adevarata valoare?”
Am sa va povestesc cum am reusit sa demonstrez la un festival de acest gen care sunt gusturile consumatorilor: am asezat o masa pentru sase persoane in standul somelierilor, am pus cate trei pahare in fata fiecarui scaun si am invitat, din randul publicului, cate sase persoane, pe rand, la o degustare in “orb”(sticle acoperite). Am servit un vin de retail de 4,5 ron… 2,5 litri, un altul de cea mai buna calitate, si un vin mediu (nu dam nume de vinuri sau de producatori, nu acesta este scopul). Majoritatea participantilor la degustare au apreciat vinul de 4,5 Ron, adica 60%, pe cel mediu, 25%, indicand paharele 1 si 3. De ce oare? Asa este format gustul consumatorilor, care recunosc in acel pahar ceva ce… consuma zilnic. Celalalt vin, “necunoscutul”, nu era apreciat, sau mai corect spus, nu era inteles la adevarata valoare. Morala? Veniti, stimati producatori, la toate manifestarile din domeniu, prezentati capodoperele realizate in crame, ajutati la culturalizarea enologica a Romaniei si incurajati incercarile noastre de schimbare… in bine a gustului!