Eugenia Keegan (fost distribuitor de vinuri, în prezent vinificator) şi Ellen Brittan (Domeniul Brittan, McMinnville Oregon, SUA) au efectuat un interesant sondaj on-line, confidențial, cu un număr de 401 distribuitori de vinuri, răspândiţi pe întreg teritoriul Statelor Unite. Acestea au utilizat un număr de 10 întrebări, cele mai frecvente legate de comerţul şi distribuţia vinurilor, având o rată de răspuns de 35% (chiar mai mult decât s-au aşteptat precizează ele), primind răspunsuri de la 138 din cei peste 400 intervievaţi. Ei sunt fie proprietari, fie manageri generali, fie managerii de vânzări în lanţurile de distribuţie a băuturilor alcoolice.
Iată în continuare cele 10 întrebări, urmate de cele mai frecvente şi relevante răspunsuri.
Întrebarea 1: Atunci când evaluaţi brandurile care vor intra în portofoliul dumneavoastră de distribuţie, vă rugăm precizaţi, în ordinea importanţei, care sunt criteriile de care ţineţi cont: stabilirea preţurilor, ambalajul, concurenţa, un plan de afaceri solid sau o poveste convingătoare de brand?
Răspuns: Stabilirea preţurilor. Aproape fiecare distribuitor a enunţat că stabilirea unor preţuri rezonabile, cu producătorul, ca fiind prioritatea lor numărul unu. Ambalajul a fost pe locul secund ca şi importanţă.
Întrebarea 2: Care ar fi modalitatea optimă prin care doriţi să fiţi contactat de potenţialii clienţi?
Răspuns: prin e-mail (majoritatea răspunsurilor).
Întrebarea 3: Ce factori cheie utilizaţi pentru a alege vinurile care răspund criteriilor dvs. de preț?
Răspuns: Răspunsul predominant a fost calitatea. Valoarea și stabilirea preţurilor, de asemenea, au fost menţionate. Distribuitorii doresc vinuri de calitate care au recunoaştere şi autenticitate.
Întrebarea 4: Cât de important este pentru producătorii de vinuri să cunoască principalii distribuitori, zona de distribuţie şi pieţele de desfacere ale acestora?
Răspuns: Foarte important. La fel de importantă este cunoaşterea reglementărilor legale, precum şi modalitatea de stabilire a preţurilor.
Întrebarea 5: Acceptând producătorii de vinuri în distribuţie, care sunt cei mai importanţi factori care influenţează vânzările: publicitatea, stabilirea preţurilor, oferirea de eşantioane pentru promovare, piaţa liberă, organizarea unor reuniuni sau evenimente tematice?
Răspuns: Oferirea de eşantioane pentru promovare! Toţi distribuitorii au precizat acest lucru. Al doilea cel mai frecvent răspuns a fost: organizarea unor reuniuni şi târguri tematice.
Întrebarea 6: Care este cea mai eficientă modalitate pentru comunicare?
Răspuns: Cele mai multe răspunsuri au vizat comunicarea în timp util, urmată de recenzii despre vinuri, promovarea prin anuale calendaristice, reviste şi vizite la cramele producătorilor.
Întrebarea 7: Ce anume influenţează rata eficienţei dvs. în raport cu stabilirea preţurilor şi a strategiilor de promovare?
Răspuns: Modul de prezentare al vinurilor (cum se prezintă sticla, cât de expresivă este eticheta, istoria producătorului şi indirect a vinului respectiv).
Întrebarea 8: Precizaţi rata eficienţei activităților dvs. din piață.
Răspuns: A fost evaziv, majoritatea distribuitorilor precizând că doresc să lucreze numai după principiile şi cerinţele vinificatorilor.
Întrebarea 9: Vă rugăm să precizaţi rata eficacităţii instrumentelor dvs. de vânzare.
Răspuns: Un concept bine structurat, actualizarea site-uri de profil cu o secţiune de comerţ on-line, politica de stabilire a preţurilor.
Întrebarea10: Dacă aţi putea da un sfat vinificatorilor, despre câteva modalităţi de promovare eficientă în domeniu şi a vânzărilor de succes, ce le-aţi recomanda? (aceasta fiind considerată o întrebare esenţială a sondajului)
Răspuns: Întelegeţi piața, urmăriţi-o atent, fiţi deschişi la sugestii și mai ales agresivi în promovarea produselor dvs.
„Când ai 10 paşi de făcut, 9 paşi sunt jumătatea drumului” spune un vechi proverb chinezesc. Aviz profesioniştilor din domeniu!