Mar 14, 2013

4 Comentarii

Cu și despre Vinvest Ediția a X-a

Cu și despre Vinvest Ediția a X-a

Lucia Pîrvu este binecunoscută în lumea degustătorilor de vin, iar datorită pasiunii sale, de zece ani este organizatoarea unuia dintre târgurile de profil importante de la noi din ţară, Salonul Internaţional de Vinuri VINVEST, ce se desfăşoară în fiecare primăvară la Timişoara. Dar, pentru doamna Luci Pirvu, cu experienţa sa de aproape 30 de ani în lumea vinului, pasiunea a mers şi mai departe după succesul cu VINVEST, organizând de data aceasta la Bucureşti, Salonul Naţional al Vinurilor României VINTEST, un eveniment ce promovează cu precădere vinurile şi producătorii autohtoni de vinuri (deja la a doua ediţie, anul trecut în toamnă). Sunt evenimente ce promovează vinurile româneşti, progresul calitativ înregistrat în ultimii ani în domeniul vitivinicol netrecând astfel neobservat.

Oenolog.ro: Doamnă Lucia Pîrvu, mă bucur să ne revedem. Am dori să ştim ce a făcut ca VINVEST-ul, şi ulterior VINTEST-ul, să aibă un succes atât de mare, dovadă fiind şi numărul mare de vizitatori, în creştere constantă de la an la an?

Lucia Pîrvu: VINVEST a fost dezvoltat ca un proiect care să vină în primul rând în întâmpinarea nevoilor sectorului vitivinicol. Nevoile au fost diverse, ca de exemplu: lipsa unei promovări eficiente în zona de vest a țării, creșterea notorietății anumitor branduri de vin, lansări de vinuri într-un spațiu recunoscut. În vederea rezolvării nevoilor existente ale pieții, VINVEST s-a dezvoltat continuu. In cadrul salonului au fost dezvoltate și implementate numeroase proiecte, ca de exemplu: degustări susținute de experți, asocierea corectă a vinului cu mâncarea de către somelieri, spectacole gastronomice și concursuri jurizate de maeștri bucătari renumiți, implementarea celei mai noi metode de promovare a vinului code2wine pe baza codurilor QR, vizite ale jurnaliștilor străini și români pe parcursul celor 3 zile de eveniment, cât și la cramele din vestul țării. O realizare semnificativă este crearea Concursului Național de Vinuri și Băuturi Alcoolice, ajuns la cea de-a 8-a ediție. O altă realizare a fost înființarea salonului de vin din București. Acum doi ani de zile, din dorința de a fi mai aproape de părinții mei și de orașul tinereții mele, București, am hotărât să organizăm VINTEST, Salonul Național de Vinuri al României. Proiectul a luat amploare și în 2012 am organizat cea de-a doua ediție a salonului VINTEST București. In caz că vă întrebați, numele celor două saloane (stiu ca provoacă confuzie, dar orice lucru se învață în timp) au venit ca sugestie din partea binecunoscutului fotoreporter Constantin Duma. Locația ,Sala Palatului, nu a fost aleasă întâmplător. Este un loc animat, în care mereu se întâmplă ceva, cu un public fidel care știe foarte bine nivelul la care se ridică spectacolele care se desfășoară aici. Si noi exact asta am dorit să facem: un spectacol al cărui personaj principal să fie Vinul Românesc. Untitled-11

Oenolog.ro: Vinul este şi artă dar şi ştiinţă, deopotrivă, dar în momentul degustării intervine şi subiectivismul celui care este sau nu impresionat de un vin anume. Ce credeţi că ar trebui întreprins pentru a deschide apetitul marelui public spre rafinament, spre descoperirea acestei veritabile culturi a vinului, într-un cuvânt pentru educaţie?

Lucia Pîrvu: Apetitul marelui public spre abordarea cu rafinament a vinului și a vieții în general e deschis, dovadă multitudinea de evenimente pe tema vinului care se petrec în toată țara. E adevărat, suntem longevivi, sărbătorim în curând a X–a ediție VINVEST la Timișoara, dar întotdeauna am apreciat orice eveniment care promovează vinul. Foarte interesant este conceptul de artă, cultură și civilizație lansat de Centrul de Cultură și Civilizația Vinului din Oradea, care organizează periodic cursuri de degustare a vinului pentru publicul larg. Ar fi bine ca toată lumea să înțeleagă că Vinul e pus cel mai bine în valoare prin asociere cu pictura, muzica, gastronomia, lectura, pentru că reprezinta în primul rând o bucurie a spiritului. Vinul te obligă să-l consumi într-o comunitate, funcționează ca un liant, te îndeamnă să fii solidar cu cei din jurul tău. Apreciez foarte mult magazinele specializate de vinuri, cum ar fi Biblioteka sau Enoteka de Savoya din Timișoara, care determină publicul consumator să vină și să revină pentru a ține pasul cu ultimele lansări de vinuri din țară și străinătate. Presa de specialitate are o contribuție importantă în educarea publicului, la fel și blog-erii de vin, adevarați pasionați ai Licorii Bahice! De asemenea, enoturismul sau turismul viticol oferă iubitorilor de vin șansa să obțină imaginea reală a plantațiilor de vie, a cramelor și a proceselor de vinificație. Chiar și copiii ar fi indicat să fie invitați să participe la culesul strugurilor (dupa cum am observat că s-a și întâmplat la Domeniile Sâmburești) pentru a le cultiva interesul față de acest domeniu.

Oenolog.ro: Ştim foarte bine ceea ce v-aţi asumat dumneavoastră, în primul rând, să educaţi consumatorii de vin. Din păcate nu avem încă o cultură a consumului de vin, iar educaţie se face consumând vin la fiecare masă. Mai este mult până când se va înţelege faptul că vinul este un produs care trebuie savurat, nu care se bea ca să te îmbeţi?

Lucia Pîrvu: Da, acesta e răspunderea mea de 30 de ani. Pe parcursul vieții, m-am pregătit din ce în ce mai mult pentru a reuși să fac oamenii să înțeleagă că vinul este un aliment nobil. La început, am fost producător de vin spumant la Zarea București, apoi am făcut parte din echipa responsabilă cu achiziția, producerea și exportul de vin la Vinexport București, am obținut o specializare în Cunoașterea și Comerțul Internațional de Vin după un an de studii și practică în Franța, am inițiat și pus în practică conceptul cramă-magazine-degustări la Cramele Recaș și am dezvoltat relația producătorilor de vin și a firmelor de servicii conexe vinului cu massmedia națională. În ultimii 10 ani, viața mea profesională s-a construit în jurul celor două evenimente, VINVEST Timișoara și VINTEST București. Cu toate că e perceptibilă diferența temporală între ceea ce se întâmplă în România și ceea ce se întâmplă în alte țări producătoare de vin, cultura consumului de vin e în plină dezvoltare. Sunt convinsă că există o nișă care înțelege ce însemnă consumarea unui vin la masă și care practică cu naturalețe acest obicei. Există iubitori de vin care revin în fiecare an la VINVEST însoțiți de vizitatori care ne calcă pragul pentru prima oară. Participarea studenților de la USAMV București, USAMV Timișoara, USAMV Craiova, Facultatea de Design Tibuscus Timișoara la VINVEST și VINTEST este un alt prilej de a învăta cum vinul și gastronomia se completează și dau calitate vieții. Publicul vizitator conștientizează treptat că vinul trebuie savurat, dovadă e imaginea consumatorului final în timpul unor astfel de evenimente. Și, pentru că fac parte de 19 ani din ADAR, Asociația Degustătorilor Autorizați din România, pot afirma că o parte dintre cei 130 de membrii sunt organizatori de evenimente de vin și promovează, la rândul lor, ideea de vin consumat cu moderație, asociat cu mâncarea potrivită, spre bucuria și deliciul consumatorilor.Vintest 0935

Oenolog.ro: Ştim foarte bine faptul că vinul este deopotrivă aliment lichid şi medicament, consumat cu moderație. El are virtuţi terapeutice demonstrate: protejează sistemul circulator, dizolvă colesterolul, este anticancerigen şi antiviral. Pe de altă parte este singurul aliment cu memorie: gustul unui vin reţine zona din care provine, soiul, clima în care s-a copt strugurele, tehnologia prin care băutura a fost preparată, vârsta ei dar şi bolile sau defectele sale. Aţi observat în rândul consumatorilor de vin, ce au înţeles mesajul dumneavoastră, o schimbare în bine, care să determine, prin iradiere, o atitudine normală faţă de consumul şi importanţa vinului în alimentaţie?

Lucia Pîrvu: …să menționăm și calitatea de digestiv a vinului. Pe deasupra, e tonic: ne dezleagă limbile, ne trezește imaginația, ne apropie! Mesajul vinului ca aliment cu memorie aș spune că e adresat mai degrabă profesioniștilor. Nu poți vorbi cu adevărat despre un vin dacă nu ai fost niciodată în vie, dacă nu ai recoltat, vinificat, maturat și comercializat un vin, dacă nu l-ai promovat. Cred că am reușit să conving mulți consumatori că vinul are proprietăți nutritive deosebite, chiar și aici, în partea de vest a țării, altfel nu ar fi revenit și nu s-ar fi înmulțit vizitatorii pe parcursul celor 10 ani.

Oenolog.ro: Vinul reprezintă, dincolo de consumul său responsabil, o veritabilă carte de istorie. Cum v-aţi descoperit pasiunea, vocaţia, care v-au determinat ulterior să deveniţi membru al Asociaţiei Degustătorilor Autorizaţi din România (A.D.A.R.)?

Lucia Pîrvu: Se spune că toate se fac la rândul lor în viață, iar povestea noastră – a vinului și a mea – începe încă din copilărie. Avem o istorie lungă, de explorare și cunoaștere în profunzime, cu suișuri și coborâșuri, dar întotdeauna frumoasă. În copilărie și pe durata școlii am avut diverse activități artistice și sportive. Am făcut cursuri de gimnastică, de înot, arte plastice, cosmetică și chiar de croitorie. Cel mai mult imi plăcea însă pictura in ulei, iar primele mele lucrări aveau un subiect pe care îl veti gasi familiar: struguri, sticle de vin, peisaje. Dupa ce am absolvit Facultatea de Horticultură și, după o stagiatură în domeniul pomicol, unde am constatat diferența între teorie și practică, au urmat 10 ani de producție la Zarea București și prima mea dragoste, producerea vinului spumant – “șampania”. În continuare am colaborat cu VINEXPORT București timp de aproape 6 ani, perioadă în care am avut ocazia să mă acomodez cu activitatea într-o firmă privată, de la organizare, aprovizionare și producție, pâna la relația cu furnizorii și exportul vinului. La ADAR am ajuns dupa ce am absolvit cursul de Analiză senzorială în 1993. Startul a fost dat de cei 12 membri care s-au adunat în jurul nucleului acestei asociații, nucleu format din dna Gabi Arion și dl Dan Boboc. În cazul meu, acesta a fost cursul firesc al lucrurilor.

Oenolog.ro: Foarte interesant. Revenind la evenimentele organizate de dumneavoastră în primăvară, precizaţi-ne câteva dintre surprizele pe care le vom descoperi trecând pragul Salonului Internaţional de Vinuri VINVEST de la Timişoara (aflat la ediţia a X-a ~ aniversară), ce se va desfăşura în perioada 19 – 21 aprilie 2013.

Lucia Pîrvu: Cel mai important eveniment este Gala Vinului Premium, conceput special pentru sărbătorirea celor 10 ani aniversari VINVEST, o gală în care vom degusta “Oscarul” fiecărei crame. Pe lângă premii în vin, vom avea un premiu special pentru vizitatori, o vacanță de 7 nopți în Grecia, în Halkidiki, oferită de către Agenția de Turism Cardinal din Timișoara. De asemenea, vom avea un premiu și pentru cei din HoReCa. HoReCa detine un loc aparte in acest eveniment, așa că am organizat în avanpremiera salonului o intalnire a producatorilor de vin cu reprezentantii HoReCa, intitulata Intelligent Wine for HoReCa & Friends (Vin Inteligent pentru HoReCa si prieteni). Vizitatorii salonului vor avea la dispoziție 499 de vinuri pe care le vor putea cunoaște și degusta alături de oenologi și somelieri. Nu vor lipsi show-urile gastronomice, demonstrații de asociere a vinului cu mâncarea, punerea în valoare a vinului ca aliment.

Oenolog.ro: Se organizează şi un concurs, respectiv Concursul Naţional de Vinuri şi Băuturi Alcoolice (CNVBA), în cadrul Salonului Internaţional de Vinuri VINVEST. Ce puteţi să ne spuneţi despre acesta?Vintest 1240

Lucia Pîrvu: Concursul National de Vinuri si Băuturi Alcoolice se află la a VIII-a ediție și se va desfășura în perioada 17 – 18 aprilie 2013 la Centrul Regional de Afaceri Timisoara. Obiectivele concursului sunt : Promovarea vinului, a băuturilor alcoolice de calitate, antrenarea partenerilor din piața vinului și a băuturilor alcoolice într-o competiție benefică în folosul consumatorului; educarea publicului privind caracteristicile și tipicitatea vinului românesc, precum și caracteristicile băuturilor alcoolice; folosirea imaginii concursului ca instrument de marketing pentru promovarea vinului și a băuturilor alcoolice medaliate, atât pe piața națională, cât și pe cea internațională; obținerea unei imagini reale a pieței vinului și a unei percepții clare a etichetei românești, ceea ce ajută la educarea publicului în privința consumului și achiziționării unui vin medaliat. Se vor oferi Marea Medalie de Aur la vin alb și roșu, Marea Medalie de Aur la vin de vinotecă, Marea Medalie de Aur la băuturi alcoolice. În cadrul Ceremoniei de Decernare a Premiilor vor fi nominalizați și evidentiați cei mai buni oenologi, în semn de respect pentru cei care au produs vinurile și băuturile alcoolice.

Oenolog.ro: Vă mulțumim și vă dorim mult succes!

  1. Marius Copil says:

    Succesul lui Vintest la Bucuresti este doar in capul organizatorilor.A fost lamentabil,prost organizat si penibil,foarte slab targ.
    Good Wine e 10 clase peste,e de fapt singurul targ organizat corespunzator !
    Cat despre VINVEST,e cu mari probleme si el.De la premiile acordate pe combinatii si sponzorizari pana lipsa transparentei sunt multe defecte ce pateaza rezultatul final.Targ de vin la care gheata e disponibila dupa ce se deschid portile (adica la Lucia Parvu vinurile albe si rose se servesc la temperatura camerei !), rezervarile la hotel pierdute pe traseu sau neconfirmate,pana la acea cina festiva penibila,in care se asteapta aproape 2 ore pana la primul preparat si se servesc vinuri expirate,oxidate sau moarte ….

    • Observatiile dumneavoastra sunt un pic cam exigente, sa nu zic rautacioase. Numai cine nu s-a implicat intr-o organizare de eveniment, de o asemenea dimensiune si complexitate, poate sa vorbeasca asa. Opiniile sunt ale dumneavoastra, sunteti liber sa credeti ce doriti, dar privind cu obiectivitate lucrurile nu au stat chiar asa cum le prezentati dvs.

  2. Cristian. E. says:

    Eu spun ca au fost si parti bune si parti rele (ca peste tot)..
    -parti bune: se dadea cate un pahar gratis fiecarui participant la intrare (nu stiu daca era doar ptr cei inscrisi online)
    – un cadru mai bun ca in alti ani (sala palatului)
    – prezentari bune (tipele pictate la vinarte, Mircea Dinescu prezent tot timpul, mancaruri taranesti, zacusca etc)
    – un accent deosebit pe soiurile romanesti
    Parti rele: lipsa unei garderobe…lumea umbla imbracata si transpirata, cu umbrele, sacose etc
    – lipsa unui magazin oficiel de unde sa poti cumpara vin astfel ca unii vindeu, altii nu (de frica ca nu existau case de marcat si puteau fi pasibili de evaziune fiscala). Asa ca am putut cumpara unele vinuri, iar altii mi-au spus ferm ca le e frica sa vanda…Cei ce au vandut erau ff bucurosi ca si-au scos banii de stand…ca la romani!!

  3. Ca de obicei “tiganiada” nu va lipsi, iar comentariile nefavorabile vor fi mereu, asta penru ca in loc sa ne analizam pe noi, analizam pe altii. Oare ce inseamna asta? Nemultumirea asupra propriei persoane???? Sau….???

Trackbacks/Pingbacks

  1. VINVEST in media: Oenolog.ro | Salonul International de Vinuri - [...] …să menționăm și calitatea de digestiv a vinului. Pe deasupra, e tonic: ne dezleagă limbile, ne trezește imaginația, ne…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.